دانلود بدون محدودیت با خرید اشتراک ویژه

دانلود با بالاترین سرعت را تجربه کنید!

نتفلیکس در دردسر حقوقی؛ «مارتای واقعی» خواستار ۱۷۰ میلیون دلار غرامت شد

thumbnail

زن اسکاتلندی که مدعی است الهام بخش شخصیت ریچارد گد در سریال پرطرفدار نتفلیکس به نام "Baby Reindeer" بوده است، از این پلتفرم استریم شکایت کرده و خواستار دریافت حداقل ۱۷۰ میلیون دلار خسارت شده است.

فیونا هاروی به طور علنی گفته است که شخصیت مارتا در سریال «بچه‌گوزن»، با بازی جسیکا گانینگ، بر اساس شخصیت او ساخته شده است. او از نتفلیکس به اتهام افترا، ایجاد عمدی ناراحتی روحی، سهل‌انگاری و نقض حق تبلیغ خود شکایت کرده است.
این شکایت روز پنجشنبه در دادگاه منطقه‌ای مرکزی کالیفرنیا ثبت شد.

در شکایت‌نامه آمده است: «دروغ‌هایی که متهمان (نتفلیکس و ریچارد گد) در مورد هاروی به بیش از ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان گفتند، شامل این موارد است: هاروی یک فرد مزاحم است که دو بار به جرم مزاحمت محکوم شده و به پنج سال زندان محکوم شده بود.
هاروی به گد تجاوز جنسی کرده است. متهمان به گفتن این دروغ‌ها ادامه دادند و هرگز از آن دست نکشیدند، زیرا این داستان جذاب‌تر از حقیقت بود و داستان‌های جذاب‌تر، پول بیشتری برایشان به ارمغان می‌آورد.»
در ادامه این شکایت آمده است: «در نتیجه دروغ‌ها، سوء رفتار و بی‌احتیاطی کاملا بی‌پروای متهمان، زندگی هاروی نابود شده است. به طور ساده، نتفلیکس و گد شهرت، شخصیت و زندگی او را از بین بردند.»

در بیانیه‌ای، یک نماینده نتفلیکس گفت: «ما قصد داریم از این موضوع با قدرت دفاع کنیم و از حق ریچارد گد برای بیان داستانش حمایت کنیم.»
در پاسخ به درخواست اظهارنظر در مورد ادعاهای هاروی، نماینده گد به بیانیه صادر شده توسط نتفلیکس استناد کرد. گد در شکایت هاروی به عنوان متهم نامگذاری نشده است.
در ابتدای قسمت اول سریال «بچه‌گوزن» گفته می‌شود: «این یک داستان واقعی است.» شکایت هاروی مدعی است که «این بزرگترین دروغ در تاریخ تلویزیون است. دروغی که نتفلیکس و خالق این برنامه، ریچارد گد، از روی طمع و میل به شهرت گفته‌اند؛ دروغی که برای جذب بینندگان بیشتر، جلب توجه بیشتر، کسب پول بیشتر و نابودی بی‌رحمانه زندگی شاکی، فیونا هاروی، یک زن بی‌گناه که توسط نتفلیکس و ریچارد گد در مقیاس و بزرگی بی‌سابقه‌ای مورد افترا قرار گرفته است، طراحی شده است.»

سریال «بچه‌گوزن» که بر اساس نمایش تک‌نفره ریچارد گد در جشنواره ادینبورگ ساخته شده است، در ۱۱ آوریل در سراسر جهان از نتفلیکس پخش شد و به سرعت به یک سریال پرطرفدار در این پلتفرم تبدیل شد. در این سریال، گد نقش نسخه‌ای داستانی از خودش به نام دانی دان را بازی می‌کند. این مینی‌سریال هفت قسمتی، دان را دنبال می‌کند که تلاش می‌کند از یک بارمن به یک کمدین تبدیل شود و در این مسیر، یک زن مزاحم وحشی به نام مارتا را جذب می‌کند که هزاران ایمیل برای او می‌فرستد و خانواده و دوست دخترش را آزار می‌دهد.

اگرچه گد در مصاحبه‌ها گفته بود که جزئیاتی را که می‌تواند منجر به شناسایی مارتای واقعی شود، تغییر داده است، اما کاربران اینترنتی به سرعت حساب‌های رسانه‌های اجتماعی هاروی را پیدا کردند. این حساب‌ها در همان بازه زمانی که سریال در آن اتفاق می‌افتد، به طور مکرر با گد در تعامل بودند و حتی عبارات خاصی را که در سریال استفاده شده بود، مانند یک کنایه در مورد «نصب کردن پرده‌های [مارتا]» به اشتراک گذاشته بودند. درست مانند مارتای داستانی، هاروی نیز موهای قهوه‌ای، اندام درشت و اسکاتلندی بود و پیشینه‌ای در حقوق و سابقه‌ای از مزاحمت داشت.

طبق شکایت هاروی، «انجمن‌های محبوب اینترنتی مانند ردیت و تیک‌تاک هزاران کاربر داشتند که هاروی را به عنوان «مارتای» واقعی شناسایی و در مورد او بحث می‌کردند. شناسایی هاروی به عنوان «مارتا» آسان بود و چند روز طول کشید زیرا هویت هاروی کاملا بدون پوشش بود.»
کمی پس از پخش سریال، هاروی در برنامه یوتیوبی پیرز مورگان حاضر شد و گفت که در حال بررسی اقدامات قانونی علیه گد و نتفلیکس است. او ارسال ۴۱۰۰۰ ایمیل به گد را که در سریال «بچه‌گوزن» به تصویر کشیده شده بود، انکار کرد و به مورگان گفت که این مجموعه «یک اثر اغراق‌آمیز است».

شکایت هاروی ادعا می‌کند که «نتفلیکس، یک شرکت سرگرمی چند ملیتی با ارزش میلیاردها دلار، به معنای واقعی کلمه هیچ کاری برای تایید «داستان واقعی» که گد تعریف کرد، انجام نداد.»
هاروی از طریق این دادخواست، به دنبال دریافت بیش از ۱۷۰ میلیون دلار از نتفلیکس است، از جمله: حداقل ۵۰ میلیون دلار بابت خسارات واقعی؛ حداقل ۵۰ میلیون دلار خسارت جبرانی برای «رنج روحی، از دست دادن لذت زندگی و از دست دادن کسب و کار»؛ حداقل ۵۰ میلیون دلار «برای تمام سودهای حاصل از «بچه‌گوزن»؛ و حداقل ۲۰ میلیون دلار خسارت تنبیهی. این مبالغ شامل هزینه‌های حقوقی یا هزینه‌ها نمی‌شود.
طبق شکایت، هاروی در سال ۱۹۹۰ مدرک لیسانس حقوق از دانشگاه آبردین، در سال ۱۹۹۳ دیپلم حقوق از دانشگاه استراتکلاید و در سال ۱۹۹۷ گواهی ورود به انجمن حقوقی اسکاتلند را دریافت کرد. در سال ۲۰۰۵، هاروی دیپلم فوق لیسانس حقوق خود را از دانشگاه وست‌مینستر دریافت کرد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

دیدگاه بگذارید (فقط اعضاء)




فیلم های بزودی

کانال تلگرام